تبلیغات
هیئت بین الحرمین شهرقدس - آیا میدانید فرق آدم و انسان چیست؟


بنام خدا

تفاوت «آدم» با «انسان» در قرآن كریم آن است كه « آدم» در كاربرد قرآن، علم و اسم خاص براى «آدم ابوالبشر» همسر حضرت حوا(ع) است. علت نام گذارى «ابوالبشر» به «آدم» شاید به خاطر آن است كه حضرت آدم(ع)«اسمراللّون»، یعنى «گندمگون» بوده است. در برخى روایات نیز آمده است كه آدم را از آن جهت آدم گویند كه از «ادیم الارض»، یعنى روى زمین است.جسد حضرت آدم از خاك روى زمین آفریده شده است . (  المفردات فى غریب القرآن، راغب اصفهانى; التحقیق فى كلمات القرآن الكریم  )، چنان كه امام صادق(ع) مى فرماید:

« انما سمى آدم آدم لا نه خلق من ادیم الارض» ( علل الشرایع، شیخ صدوق، ص 579 )

انسان از ماده «انس»، اسم جنس است وجه نام گذارى انسان به خاطر زیادى اُنس او، و به جهت آن است كه آفرینش او به گونه اى است كه قوام زندگى او با انس با انسان هاى دیگر است; از این رو انسان مدنى بالطبع مى باشد. (  المفردات فى غریب القرآن، همان، واژه «انس».

خداوند در قرآن كریم این موجودی را كه روی دو پا زندگی می كند به سه نام نامیده است:بشرانسان و آدم- و معلوم است كه بر خلاف ما كه چندان به موارد مناسب برای كاربردكلمات توجّه نمی نماییم خداوند مناسب ترین كلمات را برای مناسب ترین موارد به كار برده است، و لذا باید بدانیم معنای این سه كلمه یا اسم چیست تا بهتر به منظور از كار برد آنها آگاه شویم:

1-  بشر در لغت به معنی پوست، جلد، هیأت و ظاهر اشیاء است و لذا در مواردی به كار برده می شود كه معنا و محتوای شیء مورد نظر نباشد.

2- انسان مصدر اُنس و اِنس و به معنی رام بودن و خو گرفتن و الفت و ملاطفت داشتن و ضد توحّش است و لذا یك مرحله بالاتر از بشر است یعنی بشری كه یك مرحله از كمال را پشت سر گذاشته و به همدمی و همزیستی و همكاری خو گرفته است.

3- آدم از ریشه اُدم گرفته شده است كه به معنی :

1-چیزهائی است كه به غذا و نان اضافه می شود تا مطبوع و لذیذ شوند.

2-اسوه و رئیس قوم یا خانواده

3- مشهور و معروف

4- باطن اشیاء ـ بنابراین می توان گفت كه از میان انسانها افراد برگزیده و شاخص را می توان آدم نامید و لذا آدم انسانی است كه تقریباً به كمال رسیده باشد. در قرآن هر جا لازم بوده است كه فرد یا افرادی از این موجود دو پا معرفی گردد مفاهیم لغوی كلمه رعایت شده و آن نامی انتخاب و به كار برده شده است كه معرف مسمّای مورد نظر باشد.

بشر یعنی افراد بدون نوع - انسان یعنی افراد متوسّط نوع- و آدم یعنی افراد مترقی و متكامل نوع؟)

امّا واژه هاى «آدمیت» و انسانیت (با یاى نسبت و تاء) مترادف و به یك معنا هستند،انسانیت، یعنى خوى انسانى، تربیت، ادب، عاطفه، اخلاق نیكو و...، كسى كه داراى خلق و خوى انسانى باشد، از انسانیت و آدمیت برخوردار است. (برگرفته از فرهنگ عمید، واژه «انسانیت».)



تاریخ : یکشنبه 24 فروردین 1393 | 12:39 ب.ظ | نویسنده : خادم الحسین(ع) | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • پارس گرافیک